Len málo rodičov vie, že prvých 6 rokov dieťaťa predstavuje významné obdobie z hľadiska získavania poznatkov a vedomostí. Mnohí si myslia, že dieťa je príliš malé, aby sa učilo. Všimnite si však, koľko si dokáže zapamätať len pozeraním televízie. Detská zvedavosť, túžba spoznávať, skúmať a učiť sa nové sú základnými prvkami tohto obdobia. Na význam ranného detstva upozornila už Mária Montessori (1870), talianska lekárka, ktorá sa v rámci svojich štúdií venovala práci s deťmi, najmä v predškolskom veku.
V začiatkoch pracovala s mentálne postihnutými deťmi. Výsledky jej práce postupne ukázali, že ak sa s nimi správne pracuje, dosahujú výsledky porovnateľné s ich zdravými rovesníkmi. Následne sa rozhodla použiť tento prístup aj u zdravých detí a začala sa zaoberať spôsobom práce a výchovou detí, ktoré by ich rozvíjali v čo najväčšej možnej miere. Tvrdila, že vzdelávanie začína od narodenia a prvých pár rokov je najformatívnejších a najdôležitejších po fyzickej aj mentálnej stránke. Z jej výskumov a poznatkov (montessori pedagogika) v súčasnosti čerpá mnoho materských aj základných škôl.
Deti už od malička sledujú dospelých, snažia sa opakovať všetko, čo vidia. Chcú sa podielať na domácich prácach a naučiť sa zvládať všetko bez asistencie dospelého. Milujú skutočné veci, preto ich baví presýpať, prelievať, prestierať, používať a skladať obrúsky, zapínať gombíky, …Hlboko sa sústredia na každú aktivitu, učia sa schopnosti koncentrovať, na ktorej budú stavať v ďalších oblastiach. Patria sem 4 oblasi aktivít: starostlivosť o seba, starostlivosť o okolité prostredie, kontrola pohybu, spoločenský život.
Učenie cez zmysly pomáha rozvíjať pozornosť, koordináciu. Jednotlivými cvičeniami sú oslovené všetky zmysly. Sú orientované na rozvoj zrakového vnímania – priestorová orientácia, rozlišovanie farieb, veľkosti, sluchového vnímania, rozvoj hmatu – rozlišovanie tvrdých a mäkkých vecí, rozlišovanie predmetov podľa hmotností, rozvoj čuchu a chuti. Prostredníctvom zmyslov, rozvíjame intelekt. Senzorický materiál je zároveň predprípravou pre rozvoj čítania a písania. Pomocou daných cvičení sa dieťa naučí zaobchádzať s rôznym materiálom a zdokonalí si pohyby ruky a prstov. Tieto cvičenia sú prípravou pre držanie ceruzky. Zlepší sa senzitivita dotyku cez hmatové aktivity a oko je vytrénované pre koordináciu ruka-oko.
Čítanie a písanie idú spolu ruka v ruke. V tejto fáze sa dieťa učí rozpoznávať písmená zrakom a hmatom, pričom si osvojuje aj zvukovú stránku. Zoznamuje sa s abecedou cez „pohyblivú abecedu“ a sleduje ako sa písmenká spájajú a formujú krátke slová. Pre deti predstavuje čítanie a písanie fascinujúcu hru, s nadšením sa učia a zvládajú dané zručnosti. Montessori uvádza, že písanie znamená vlastne ďalší jazyk, ďalšiu možnosť vyjadrenia sa a preto je spočiatku deťom bližšie než čítanie.
Senzorické cvičenie tvorí základ aj pre rozvoj aritmetických aktivít. Dieťa spoznáva čísla, rozvíja logické myslenie. Myšlienka množstva je prítomná vo všetkých aktivitách. Krása celej aritmetiky spočíva v tom, že si VŠETKO môže CHYTIŤ. Princíp uchopím a pochopím je tu veľmi dôležitý. Všetky prežité skúsenosti sa automaticky dostávajú do podvedomia. Práca s korálkami, číslicami z brúsneho papiera, ktorých tvar môže kresliť napr. do krupice, to všetko vytvára zážitok. , ktorý mu zostane na celý život a matematika sa zrazu stane jednoduchou hrou.
Montessori aktivity majú špecifickú následnosť, navzájom sa dopĺňajú, pričom dochádza k postupnému rozvoju mentálnych aj fyzických schopností detí, pripravujú ich do bežného života. Všetky uvedené činnosti majú viesť k jednoduchšiemu osvojovaniu si vedomostí z rôznych oblastí, pričom majú ozvláštňovať predškolskú výučbu a formovať nezávislú osobnosť pripravenú na vstup do školského života.
Copyright © 2023 YES! Your english school